ќпубл≥ковано в УЌовому —иб≥руФ, 1996, є 71

”мираюче ≥ воскресаюче божество революц≥њ

–ан≥ше ус¤ прогресивна половина людства в≥дзначала 22 кв≥тн¤ ¤к день народженн¤ ¬. ». ”ль¤нова (Ћен≥на). Ћен≥н тод≥ був в≥чно живим, а зараз, коли лен≥н≥зм умер, мабуть, поставлено п≥д сумн≥в ≥ безсмерт¤ основного персонажа комун≥стичного м≥фу, ¤кийсь персонаж у рамках пор≥вн¤льноњ м≥фолог≥њ може трактуватис¤ ¤к сол¤рне (тобто  сон¤чне) божество ≥ культурний герой (пор≥вн. Усв≥тло ≥дей лен≥н≥змуФ, УЋен≥н великий нам шл¤х опром≥нивФ ≥ т.п. характеристики).  р≥м того, 22 кв≥тн¤ в≥дзначаЇтьс¤ ¤к ƒень «емл≥, що припускаЇ розгортанн¤ сюжету основного м≥фу ¤к боротьби м≥ж сол¤рними ≥ хтон≥чними (земними, п≥дземними) силами. ѕоверненн¤ до влади комун≥ст≥в грозить повернути 22 кв≥тн¤ в перел≥к основних державних св¤т Ч повернути разом ≥з ус≥ма ритуалами (суботники, нед≥льники, урочист≥ збори), присв¤ченими до цього дн¤. якщо припустити в≥дносну пол≥тичну стаб≥льн≥сть у найближч≥ одне-два дес¤тил≥ть ≥з установленн¤м властивоњ багатьом стаб≥льним соц≥умам двопарт≥йноњ системи (у нашому випадку це комун≥сти Ч антикомун≥сти), то Ћен≥н, очевидно, остаточно перетворитьс¤ в м≥фолог≥чний образ: комун≥сти, приход¤чи до влади, будуть в≥дновлювати його культ, а њхн≥ суперники при чергов≥й перемоз≥ на виборах Ч скасовувати, у ¤к≥мсь чергуванн≥ нескладно побачити реал≥зац≥ю на пол≥толог≥чному р≥вн≥ м≥фологеми умираючого ≥ бога, що воскреЇ, наст≥льки характерноњ дл¤ багатьох традиц≥йних культур, зокрема, дл¤ найдавн≥ших культур —ередземномор'¤. ”мираючий ≥ бог, що воскреЇ, звичайно зв'¤зувавс¤ з ≥деЇю родючост≥ ≥ ¤к насл≥док Ч ≥з землеробськими обр¤дами (NB: блок комун≥ст≥в з аграр≥¤ми, мабуть, збережетьс¤!), присв¤ченими до визначених календарних дат. ўе п'¤ть тис¤ч рок≥в тому в ћесопотам≥њ в дн≥ весн¤ного р≥вноденн¤ (усього за м≥с¤ць до 22 кв≥тн¤) св¤ткувавс¤ ритуальний шлюб бога-пастуха ƒумузи (“аммуза), п≥вроку пров≥дного в п≥дземному царств≥ мертвих, ≥ богин≥ ≤нанни (≤штар). Ќавесн≥ ж в≥дбувалос¤ ≥ св¤то п≥рулл≥ в хет≥в Ч перемога бога грози “ару над драконом »ллу¤нки. ѕро ≥удейську ≥ христи¤нську паску ¤ вуж не говорю.  ≥льк≥сть приклад≥в можна зб≥льшити, а ¤кщо Ї п≥д рукою сол≥дний дов≥дник типу двотомноњ енциклопед≥њ Ућ≥фи народ≥в св≥туФ чи, ще краще, УThe Encyclopedia of ReligionsФ ћирч≥ ≈л≥аде в дес¤тьох томах Ч те зб≥льшити практично необмежено. 

ќднак затвердитис¤ в —иб≥ру (у ¤кост≥ не загальнодержавного, а локального) культ Ћен≥на маЇ небагато шанс≥в. —правд≥, хоча об'Їкт культу ≥ пров≥в к≥лька рок≥в у сиб≥рському посиланн≥, полював тут, писав монограф≥ю, сп≥лкувавс¤ з м≥сцевим населенн¤м ≥ нав≥ть один раз схвально в≥дгукнувс¤ про книгу л≥дера сиб≥рського обласництва Ќ. ћ. ядринцева У—иб≥р ¤к колон≥¤Ф, але все-таки серйозного сл≥ду в культурному житт≥ краю не залишив. “роцьк≥й Ч так той хоч р¤сн≥ статт≥ в сиб≥рськ≥ газети писав, очутившись в аналог≥чних обставинах, а ‘рунзе узагал≥ фельдшером працював. 

« ≥ншого боку, 22 кв≥тн¤ (¤кщо перерахувати на новий стиль) знаменно дл¤ —иб≥ру двома повстанн¤ми, зв'¤заними з≥ спробами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ” 1638 роц≥ в цей день томськ≥ служив≥ люди в≥дмовили в покор≥ воЇводо ». –омодановському, що намагавс¤ позбавити њхнього хл≥бного жалуванн¤. ћосковський ур¤д, ¤к ≥ в наш≥ дн≥, вир≥шило, що затримка, а тим б≥льше скасуванн¤ платн≥ Ч це недобре, ≥ в≥дкликало воЇводу. ќргани самовр¤дуванн¤, щоправда, затверджен≥ не були. јле р≥вно 10 рок≥в потому (≥ по тим же мотивам) повстал≥ том≥чи осадили нового воЇводу ќ. ўербатого в його двор≥ ≥ розгромили двори заможних служивих людей, що спекулювали хл≥бом, а прихильник≥в ўербатого посадили у в'¤зницю. 

« революц≥йною д≥¤льн≥стю зв'¤зан≥ й ≥нш≥ под≥њ, що в≥дбулис¤ 22 кв≥тн¤: у 1917 у ћ≥нусинську початку виходити б≥льшовицька газета У“оваришФ, а в 1943 в ≤ркутську вмер евакуйований письменник —. ћстиславський, автор роману У√рак Ч птах весн¤нийФ, знаменитий також тим, що особисто заарештував ћиколу II у дн≥ Ћютневоњ революц≥њ. ≤нший революц≥онер, що в≥дбував у 1912Ц1913 посиланн¤ в Ќариму, меншовик ». јстров, на в≥дм≥ну в≥д есера ћстиславського, не ви¤вив ло¤льност≥ до б≥льшовик≥в, за що ≥ був посаджений ними. ¬≥н умер в≥д тифу в —аратовськ≥й в'¤зниц≥ 22 кв≥тн¤ 1922.

” т≥м же Ќариму за три роки до прибутт¤ туди јстрова, 22 кв≥тн¤ 1909, народивс¤ ще один письменник, ¬адим  ожевников, автор попул¤рного рад¤нського трилера Уўит ≥ мечФ ≥ роману про √ромад¤нську в≥йну в —иб≥ру У«ор≥ назустр≥чФ. 

јле справжн≥м революц≥онером, правда т≥льки в област≥ л≥тератури (≥ почасти палеонтолог≥њ), ви¤вивс¤ ≤ване ™фремов, що народивс¤ 22 кв≥тн¤ 1907. …ого роман У“уманн≥сть јндромедиФ зробив переворот у рад¤нськ≥й фантастиц≥. ™фремов багато працював у —иб≥ру Ч так само, ¤к ≥ його колега-палеонтолог член-кореспондент ¬. Ќ. —акс, що народивс¤ 22 кв≥тн¤ 1911.

 

Today

Circle of life: the Human, the Earth, the Universe - think up suitable slogan for this page - something philosophical...

–ос≥йська

English

ƒалеко в≥д ћонмартру
ѕро человецех незнаних
Ѕожество революц≥њ
—иб≥рський бранець
 арма  армалюка
ўодо одного призв≥ща
Ќова в≥ра Ч в≥ра предк≥в
ѕро пом≥дори ≥ безпритульних
„ечн¤ и —иб≥р
¬ып'Їмо пива за депутата!

World map - You the master of space and time! Find cities and places which are mentioned in the Siberian calendar

ѕошта

√остьова

Ќовосиб≥рськ


√≥сторыка-кра¤зна¢чы часоп≥с/»сторико-краеведческий
журнал

History and modern life in Pruzhany, Brest region, Belarus

TopList

Copyright  (С) 2001 Сергей Камышан   Design by " Молода Просвіта"

[Index'99]

Hosted by uCoz